Nowoczesne metody wymiany dokumentów między firmami

0

Codziennie różne organizacje i przedsiębiorstwa wysyłają między sobą pisma dotyczące umów, zamówień, faktur czy płatności. Coraz częściej odbywa się to za pośrednictwem plików elektronicznych, które usprawniają prowadzenie działalności, a przy tym pozwalają na zmniejszenie ogólnych kosztów administracji.

Jak być dobrym telemarketerem?

0
Jak być dobrym telemarketerem?
Emil Jokipii-Utzon är synskadad och arbetar med telemarketing vid Telehandelshuset i København. Fotograferad av Anna Wahlgren den 7 mars 2013 Foto: News Øresund – Anna Wahlgren. © News Øresund. Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. Bilden får ej manipuleras. The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. Photo manipulation is not allowed. Originalfil tillhandahålles gratis, kontakta: News Øresund, Malmö, Sweden. www.newsoresund.org News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som ingår i projektet Øresund Media Platform som drivs av Øresundsinstituttet i partnerskap med Lunds universitet och Roskilde Universitet och med delfinansiering från EU (Interreg IV A Öresund) och 14 regionala, icke kommersiella aktörer.

Dobry telemarketer to osoba, która potrafi zidentyfikować potrzeby klienta i zaproponować usługę, która je zaspokoi. Wykazuje się takimi cechami jak umiejętność uważnego słuchania, opanowanie, cierpliwość i uprzejmość. Poniżej znajdziesz listę z kompetencjami, które są niezbędne do pracy na tym stanowisku.

Jak być dobrym telemarketerem?

ODPOWIEDNI GŁOS

To podstawowa cecha, decydująca w dużej mierze o sukcesie. Nie chodzi tylko o jego brzmienie, ale także o umiejętność posługiwania się nim. Dobry telemarketer wie, że należy dopasować tempo mówienia do rozmówcy. Jeśli klient zadaje pytania bardzo wolno, telemarketer nie może odpowiadać za szybko, ponieważ ryzykuje tym, że nie zostanie zrozumiany lub zapamiętany. Jeśli natomiast klient mówi szybko, wolne tempo udzielania odpowiedzi może go tylko zdenerwować. Profesjonalista z branży telemarketingu umie też zaakcentować te słowa, które są istotne, kontroluje sposób oddychania podczas rozmowy oraz wyraża się poprawnie i zrozumiale, przestrzegając zasad gramatyki i stylistyki.

SŁOWNICTWO

Aby osiągać dobre wyniki sprzedaży, telemarketer powinien dopasować swoje słownictwo do słownictwa rozmówcy. Dzięki temu klient będzie miał wrażenie, że rozmawia z kimś podobnym do siebie i że dobrze się z nim rozumie. Ludzie lubią osoby, które są do nich podobne, a im bardziej kogoś się lubi, tym trudniej jest powiedzieć „nie”.

Równie ważne jest zidentyfikowanie, jaki rodzaj reprezentacji zmysłów przeważa u danego klienta, czyli uważne słuchanie, jakiego rodzaju słów on używa. W przypadku rozmówcy wzrokowca telemarketer powinien operować określeniami, które odnoszą się do sposobu postrzegania rzeczywistości za pomocą obrazów: „spójrz”, „wizja”, „wygląd”, „zilustruję” oraz położyć nacisk na cechy wizualne produktu. Do słuchowca będzie mówił, używając predykatywów słuchowych: „posłuchaj”, „porozmawiajmy”, „czy to nie brzmi znajomo” i nie zapomni wspomnieć o zaletach produktu, które odpowiadają tej reprezentacji, np. cicha praca silnika, szelest sukni. Podobną zasadę stosuje się do osób reagujących na inne zmysły, takie jak węch, dotyk czy smak. Dobranie słów, które najbardziej trafią do klienta, to jeden z kluczy do sukcesu.

ROZPRACOWANIE KLIENTA

Poznanie oczekiwań klienta i tego, co go zmotywuje do podjęcia decyzji, to kolejna ważna umiejętność. Osoba polegająca na autorytecie wewnętrznym będzie mówiła „wiem”, „czuję” i opierała się na własnym zdaniu i doświadczeniu. Warto podkreślić w rozmowie z nią, że to do niej należy podjęcie decyzji lub wybór oferty. Do ludzi bazujących na autorytecie zewnętrznym kieruje się argumenty odwołujące się do zadowolenia innych klientów lub liczby osób, które korzystają z usług firmy. Osoby koncentrujące się na sobie będą często używały słowa „ja” i należy im wskazać te korzyści, które to oni odniosą. Osobom stawiającym ponad swoje dobro bliskich lub ogółu mówi się o korzyściach płynących dla ich rodziny lub klientów. Ludzie szukających podobieństw do sytuacji lub urządzeń, które znają, nie lubią gwałtownych zmian. Warto im zatem pokazać te podobieństwa oraz podkreślić, że ma się dokładnie takie samo zdanie jak oni. Klienci, którzy rozpoznają rzeczy na podstawie różnic, często poszukują nowości i zmian. Aby ich zdobyć, należy akcentować wszystkie szczegóły, różniące daną ofertę od innych.

POZOSTAŁE KOMPETENCJE

Wystarczy dobrze wysłuchać klienta i wyciągnąć wnioski z tego, co mówi. Dobry sprzedawca oferuje to, co jest spójne z potrzebami kupującego. Klient, który kupi coś, czego nie potrzebuje, to klient, który już nie powróci. Aby skutecznie coś sprzedać, należy również doskonale znać produkt. Sprzedawca, który nie jest w stanie szybko odpowiedzieć na każde pytane z nim związane, traci zaufanie i jego rady nie będą wiarygodne. Niezwykle ważne jest też, aby pokazać klientowi, że się go szanuje i docenia, natomiast nie pokazywać nigdy, że może nie mieć racji lub że jest irytujący.

Jak być dobrym managerem?

0
Jak być dobrym managerem?

Dobry manager to osoba, która wspiera swoich podwładnych oraz potrafi skutecznie ich motywować do wydajnej i efektywnej pracy. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej zarządzać pracownikami. Jest to jeden z kluczy do sukcesu Twojej firmy.

Jak być dobrym managerem?

SZACUNEK

Okazuj go wszystkim podwładnym, nawet jeśli ich zachowanie pozostawia w tym zakresie wiele do życzenia. Nie dopuszczaj do sytuacji, kiedy dasz się ponieść emocjom, stracisz panowanie nad swoim zachowaniem lub użyjesz nieodpowiednich słów. Staraj się też nie upominać nikogo publicznie – takie rozmowy lepiej jest prowadzić w cztery oczy. Dzięki temu nie narazisz się na ryzyko utraty autorytetu, który bardzo trudno będzie Ci potem odbudować.

ZAINTERESOWANIE

Wykaż je w odniesieniu do prywatnych spraw i życia pracowników. Nie chodzi o to, żebyś wiedział o nich wszystko, ale o danie im do zrozumienia, że są dla Ciebie ważni, że każdego z nich traktujesz indywidualnie i o każdym pamiętasz. O pokazanie, że widzisz w nich ludzi, a nie jedynie narzędzia do realizacji wytyczonych celów. Mogą to być grzecznościowe pytania o zdrowie członków rodziny czy o plany wakacyjne. Dzięki temu poczują się docenieni i dowartościowani. Wykaż też zrozumienie dla ich emocji i dla problemów, z którymi się borykają.

WPŁYW NA PODEJMOWANE DECYZJE

Daj odczuć podwładnym, że mają wpływ na to, jakie decyzje są podejmowane w odniesieniu do warunków ich zatrudnienia, proponowanych stanowisk i możliwości awansu, terminów realizacji zadań oraz wyznaczanych celów.

WARUNKI PRACY

Zadbaj o to, żeby zapewnić przyjazne środowisko pracy. Pomieszczenia, w których przebywają Twoi podwładni, powinny być czyste i zadbane, odpowiednio oświetlone oraz ogrzane. Musi być też zapewniona w nich dobra cyrkulacja powietrza lub zainstalowana klimatyzacja. Pamiętaj także o dobrej atmosferze w pracy, na którą ma wpływ życzliwe podejście do osób z otoczenia. Zwroty takie jak „proszę” czy „dziękuję” nic nie kosztują, a decydują o jakości wzajemnych relacji.

NAGRADZANIE

Zbuduj skuteczny system premii, nagród bądź wyróżnień. Premie sprzedażowe oraz wyróżnienia za szczególne osiągnięcia bądź wykonywanie zadań dodatkowych dobrze jest przyznawać publicznie. Dzięki temu uhonorowane nimi osoby poczują się bardziej docenione, a pozostali pracownicy zmotywowani do osiąganie równie wysokich wyników.

SUKCESY

Doceń osiągnięcia swoich pracowników i uczcij je wraz z nimi. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Najprostszym z nich jest zwołanie zebrania i złożenie gratulacji osobom, które stoją za sukcesem firmy lub wydziału. Inną opcją jest zorganizowanie wspólnego wyjścia do klubu, obiadu lub wyjazdu. Okazywanie uznania za dobrze wykonane zadanie lub zrealizowanie założonych celów jest jedną z ważniejszych technik motywowania pracowników.

WSPIERANIE

Bądź oparciem, doradcą, rzecznikiem – w zależności od potrzeb. W sytuacji konfliktu między pracownikami a osobami z zewnątrz, na przykład klientami lub dostawcami, staraj się wyjaśniać nieporozumienia i łagodzić napięcia.

JASNE OCZEKIWANIA

Poinformuj zespół o tym, jakie są Twoje priorytety i wymagania. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia nieporozumień i rozbieżności, jakie mogą pojawiać się między tym, co Ty rozumiesz przez dobrze wykonane zadanie, a jak postrzegają to pracownicy.

ZWOLNIENIA

Unikaj ich. Pogłoska o redukcji etatów to jeden z czynników mających bardzo negatywny wpływ na poziom efektywności. Ludzie myślą wówczas tylko o tym, czy nie pozostaną bez pracy; są zestresowani. Jeśli nie masz wyjścia, wyjaśnij dokładnie, dlaczego musisz zmniejszyć zatrudnienie. Podkreśl, że jest to dla Ciebie trudna decyzja i wyjaśnij, co zrobisz, żeby zapewnić miejsca pracy pozostałym osobom.

Jak być liderem?

0
Jak być liderem?

Słowo „lider” często jest utożsamiane z pojęciami takimi jak „szef” czy „przełożony”. Nie jest to do końca prawda. Lider grupy to osoba ciesząca się uznaniem i autorytetem, mająca wpływ na innych ludzi i na to, jakie decyzje oni podejmują. Pomocna w zrozumieniu, kto jest liderem, będzie poniższa lista, zawierająca wykaz cech, którymi powinna charakteryzować się osoba stojąca na czele grupy.

Jak być liderem?
Group of 3D guys follow the leader.

UMIEJĘTNOŚĆ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

Wiąże się ze zdolnością do wnikliwego obserwowania innych oraz ich uważnego słuchania, spoglądania na zagadnienia i problemy z szerokiej perspektywy, znajdowania rozwiązań i podejmowania działań naprawczych. Nie jest to aż tak trudne, jak by się mogło wydawać. Wystarczy zainteresować się toczącymi się konfliktami, poznać potrzeby ludzi, zobaczyć, czego im brakuje i pomyśleć, jak można temu zaradzić.

SZEROKA PERSPEKTYWA

Bardzo często drobne nieporozumienia mają swoje źródło w problemach o wiele głębszych, niż to na początku wygląda. Umiejętność spojrzenia na problematyczne zagadnienia w szerszym aspekcie pomaga w odnajdowaniu ich przyczyn. Czasami są one na tyle skomplikowane, że ich rozwiązanie wymaga zebrania grupy wielu ludzi i pokierowania ich działaniami.

DZIAŁANIA ZAPOBIEGAWCZE

Wiedza na temat przyczyn powstawania problemów pozwala przewidzieć negatywne skutki, jakie za sobą pociągną. Lider nie czeka, aż one się pojawią. Podejmuje działania zapobiegawcze, aby ich uniknąć, a jeśli nie jest to możliwe, aby odpowiednio się do nich przygotować. To jedna z cech, które odróżniają go od menadżera, który reaguje dopiero w momencie, kiedy problem się pojawi.

DECYZJE I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Autorytet i zaufanie, jakim cieszy się lider, sprawiają, że otoczenie przyznaje mu uprawnienia decyzyjne. Dzięki nim może on skuteczniej wywierać wpływ na innych oraz sprawniej rozwiązywać większe problemy. Wiąże się z tym jednak ogromna odpowiedzialność. Dobry lider to osoba, która się z nią liczy i jest świadoma, że poniesie konsekwencje błędnych decyzji. Z tego powodu musi być też gotowa na najgorsze z możliwych scenariuszy.

PRZEKAZYWANIE POMYSŁÓW I IDEI

Podejmując działania zaradcze, lider bazuje na swoich lub wspólnie wypracowanych pomysłach, usprawnieniach i rozwiązaniach. Musi je zatem przekazać innym, pokazać ich sens, inspirować i motywować do podejmowania działań.

KONCENTRACJA NA INNYCH

Osoby, które cieszą się zaufaniem publicznym i budzą respekt, za nadrzędny uznają cel, który założyli, a siebie samych traktują jako jedno z narządzi do jego osiągnięcia. To właśnie realizacja celu stanowi dla nich najwyższą motywację. Nie mogą kierować się wyłącznie korzyściami osobistymi, takimi jak pieniądze czy sława, ponieważ szybko skupiliby się tylko na nich i zapomnieli, do czego dążyli wcześniej. Poza tym muszą zachowywać się spójnie z tym, co głoszą. W przeciwnym razie stracą wiarygodność i poparcie.

KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE

Abu umieć przekonać ludzi do swoich pomysłów, zmotywować do wcielenia ich w życie, a przede wszystkim dotrzeć do jak największego grona odbiorców, niezbędne są umiejętności komunikowania się z ludźmi. Znajomość sposobów wygłaszania przemówień, dzięki którym zaakceptują i poczują sens planowanych działań. Wiedza, jak postępować, by porwać za sobą tłumy.

Jak dorobić do pensji?

0
Jak dorobić do pensji?

Wielu z nas z niepokojem zastanawia się nad tym, za co żyć, kiedy zbliża się koniec miesiąca. Problemem staje się też odłożenie pieniędzy na wymarzone wakacje czy na zakup nowego komputera. Dobrym rozwiązaniem jest znalezienie dodatkowego źródła zarobków. Praca dorywcza to również doskonała okazja do nabycia nowej wiedzy i umiejętności, do wprowadzenia zmian w życiu oraz urozmaicenia naszego planu dnia. Jeśli nie macie pomysłu na to, co możecie zrobić, aby podreperować budżet, skorzystajcie z poniższych podpowiedzi.

Jak dorobić do pensji?

PISANIE PRECLI

Precle to krótkie artykuły, które umieszcza się w internecie. Do ich pisanie nie są potrzebne wyjątkowe zdolności ani wiedza. Wystarczy umiejętność poprawnego budowania zdań i używanie w nich konkretnych, wskazanych przez zleceniodawcę słów. Im sprawniej tworzysz takie teksty, tym więcej możesz zarobić. Precle możesz pisać w czasie, który sam sobie wyznaczysz, na przykład w godzinach wieczornych.

CHAŁUPNICTWO

Nie licz na ogłoszenia, w których ktoś gwarantuje Ci duże pieniądze za składanie zabawek czy rozplątywanie kabli. Na rynku niestety jest wielu oszustów, którzy obiecują wysokie wynagrodzenia, a podsuwają umowy tak skonstruowane, że czasami trzeba dopłacać z własnej kieszeni. Jednak warto popytać, rozejrzeć się, czy w którejś z firm lub sklepów nie ma zapotrzebowania na kogoś, kto zajmie się adresowaniem kopert, pakowaniem towarów, sklejaniem lub lutowaniem części.

PRACE OGRODOWE

To doskonały sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu na świeżym powietrzu. Możliwości jest mnóstwo – koszenie trawników, kopanie grządek, pielenie, sprzątanie liści, zrywanie owoców. Wadą tej pracy jest jej sezonowość.

SPRZĄTANIE

W grę wchodzą zarówno biura, jak i mieszkania prywatne. Dobrze zacząć od przeszukania wpisów znajomych na portalach społecznościowych – często właśnie tam można zobaczyć ogłoszenia o takiej pracy. Warto też porozmawiać z osobami z otoczenia, które w ten sposób sobie dorabiają. Być może mogą nas komuś zarekomendować. Jeśli się sprawdzimy, na pewno nasi klienci będą nas polecali dalej pocztą pantoflową. Kilku mieszkań do sprzątnięcia to regularne, pewne zarobki.

KOREPETYCJE

Jeśli biegle posługujesz się językiem obcym, grasz na instrumencie lub Twoją mocną stroną jest znajomość jednego z przedmiotów nauczanych w szkołach, w szczególności z dziedziny nauk ścisłych – matematyki, fizyki, biologii czy chemii, możesz spróbować swoich sił jako korepetytor. Reguła jest taka, że im rzadsza jest nasza umiejętność, na przykład jest nią znajomość języka orientalnego, tym więcej można zarobić. Co prawda trudniej jest wtedy zdobyć klientów, ale nasze stawki sprawiają, że wystarczy ich niewielu, żeby otrzymać znaczne pieniądze.

RĘKODZIEŁO

Zdolności artystyczne lub manualne i wprawa w takich czynnościach jak przerabianie odzieży, tkanie, robienie biżuterii, malowanie pejzaży czy szkicowanie portretów to szansa na dodatkową pracę w domu i sprzedawanie swoich wyrobów.

ROZNOSZENIE GAZET I ULOTEK

To bardzo prosta praca i jest na nią zawsze zapotrzebowanie w dużych miastach. Znacznie przyjemniejsze jest rozdawanie gazet. Mało kto odmawia ich przyjęcia, czego nie można powiedzieć o ulotkach.

HOSTESSY

Praca głównie dla dziewcząt, często o dobrej aparycji. Pracować można nie tylko w sklepach, zachęcając do degustacji. Znaczenie większe możliwości daje zatrudnienie na targach międzynarodowych.

 

Jak leczyć wypalenie zawodowe?

0
Jak leczyć wypalenie zawodowe?

Syndrom wypalenia zawodowego, inaczej Burnout, dotyka coraz więcej osób. Narażone na niego są nawet osoby kochające swoją pracę i uważające ją za swoją pasją. Sprzyjają mu stres, nadmiar obowiązków, zmęczenie, wyczerpanie. Potrafią one odebrać siły, zaangażowanie i motywację do każdego działania.

Na szczęście istnieją sposoby zapobiegania lub radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. O kilku z nich możecie przeczytać poniżej.

Jak leczyć wypalenie zawodowe?

DZIELENIE ZADANIA NA ETAPY

Jeśli cel, jaki masz przed sobą, jest zbyt odległy, odnosisz wrażenie, że nie robisz żadnych postępów. Warto zatem każdy duży projekt czy zadanie podzielić na mniejsze etapy. Realizując kolejno każdy z nich, możesz śledzić tempo pracy oraz cieszyć się tym, że udało Ci się przejść do kolejnego punktu planu. Mierzenie poziomu postępów w realizacji projektu ułatwi Ci także zapisywanie w kalendarzu poszczególnych osiągnięć. Naucz się doceniać i czerpać satysfakcję z każdego, nawet małego kroku, który przybliża Cię do osiągnięcia celu.

DBANIE O UTRZYMANIE POZIOMU INSPIRACJI DO DZIAŁANIA

Zwykle jest ulotna, pojawia się i znika w najmniej spodziewanych momentach. Mało osób jednak wie, że inspiracja jest umiejętnością, którą można ćwiczyć. Odpowiednio rozwijana, będzie nam stale towarzyszyła. Dobrze jest w tym celu mieć wokół siebie jak najwięcej rzeczy, kojarzących się z postawionymi celami. Pisarze rozwijają inspirację czytając książki, muzycy – słuchając utworów, handlowcy – biorąc udział w seminariach i spotykając się z liderami sprzedaży.

CZAS NA ODPOCZYNEK

Kiedy czujesz, że jesteś naprawdę przepracowany, weź urlop, zwolnienie lekarskie lub ogranicz liczbę godzin dziennie poświęcanych na pracę. Zastanów się, co jest ważniejsze – Twoje zdrowie czy podjęcie się realizacji kilku dodatkowych projektów. Warto też pamiętać, że dłuższy czas pracy nie ma nic wspólnego z jej efektywnością. Im bardziej zmęczony będziesz, tym mniej wydajna stanie się Twoja praca. Dlatego zastanów się, jakie niepotrzebne zadania możesz z niej wyeliminować, nie podejmuj się wykonywania wielu rzeczy naraz, zaplanuj czas na przerwy w pracy oraz – jeśli mimo tego nadal borykasz się z nadmiarem obowiązków – poproś o pomoc lub sceduj cześć zadań na innych.

REALISTYCZNE OSIĄGNIĘCIA

Jeśli założyłeś sobie zbyt ambitne cele i nie widzisz żadnych postępów w ich realizacji, możesz czuć narastającą frustrację. Czasami warto przeanalizować postawione cele i zastanowić się, czy są osiągalne. Zanotuj je na kartce, a następnie każdy rozpisz na co najmniej 10 etapów związanych z jego realizacją. Jeśli masz z tym problem, może to oznaczać konieczność przedefiniowania celów.

CZAS NA SEN

Nie pracuj do późna, zdrowy sen to warunek odpoczynku i regeneracji organizmu. Jeśli śpisz krócej niż 7-8 godzin na dobę, zacznij pracować nad zmianą swoich nawyków. Wymaga to czasu, ale jest do zrobienia.

OBNIŻ TEMPO

Nikt nie jest w stanie non-stop pracować na najwyższych obrotach. Ogranicz liczbę spotkań w ciągu dnia oraz ilość zadań do wykonania. Naucz się relaksować. Przykładowo, znajdź ciche, spokojne miejsce i spędzaj w nim codziennie co najmniej 10 minut lub zacznij słuchać odprężającej muzyki.

SŁUCHAJ INNYCH

Czasem widzą to, czego sam nie dostrzegasz. Jeśli twierdzą, że pracujesz zbyt wiele, posłuchaj się ich.

USTALAJ GRANICE

Zadbaj o wyraźne oddzielenie czasu prywatnego od zawodowego. Najłatwiej jest wytyczyć godziny, po których nie zajmujesz się pracą. Trzymaj się ustalonych granic i poinformuj o nich otoczenie.

KONCENTRACJA

W czasie pracy skup się wyłącznie na niej. Wykonasz ją wtedy szybciej i będziesz mniej zmęczony.

RÓŻNORODNOŚĆ

Jeśli masz kreatywne pomysły i różnorodne cele, zajmij się ich realizacją, nie zapominając o priorytetach związanych z pracą.

Jak unowocześnić pracę sklepu?

0

Sprawnie działający sklep powinien oferować swoim klientom obsługę na najwyższym poziomie.

Kredyt konsolidacyjny – czym się charakteryzuje?

0

W dzisiejszych czasach coraz częściej korzystamy z ofert i produktów finansowych oferowanych nam przez banki czy instytucje pozabankowe. Tak długo jak jesteśmy w stanie kontrolować spłacanie comiesięcznych rat, nie powinny pojawić się problemy czy utrudnienia, jednak częste otwieranie linii kredytowych, może bardzo szybko wprowadzić nas w spiralę kredytową, z której wybrnięcie bywa wręcz niemożliwe. Na szczęście, na spłacie zobowiązania zależy tak klientom jak i instytucją, które takowych kredytów udzielają, dlatego często wyciągają one pomocną dłoń. Jednym ze sposobów pozbycia się długów, jest połączenie ich w tzw. kredyt konsolidacyjny, jednak czym charakteryzuje się owa usługa?

Jak napisać swoje pierwsze CV?

0
Jak napisać swoje pierwsze CV?

Każdy kiedyś musi po raz pierwszy napisać swoje CV. Nie przejmuj się, jeśli nie masz jeszcze za sobą żadnego doświadczenia zawodowego. To nie oznacza, że nie masz szans na zatrudnienie albo że Twoje CV nie zostanie rozpatrzone. Oprócz doświadczenia bowiem, ważne są Twoje umiejętności i zdobyte wykształcenie. I właśnie na tym musisz się skoncentrować. Musisz także wiedzieć, że CV jest odpowiedzią na konkretną ofertę pracy, dlatego musi być tak skonstruowane, żeby spełniać jak najwięcej wymogów zawartych w ogłoszeniu. Musi też być zwięzłe. Nie warto pisać wszystkiego. Idealne CV mieści się na jednej lub dwóch stronach. Jeśli będzie ich więcej, ryzykujesz, że osoba dokonująca selekcji ofert nie zauważy najistotniejszych faktów i odrzuci Twoją aplikację.

Jak napisać swoje pierwsze CV?

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć po raz pierwszy profesjonalne Curriculum Vitae.

Wypisz wszystkie swoje UMIEJĘTNOŚCI, które są według Ciebie istotne w odniesieniu do stanowiska, na jakie aplikujesz. Bardzo ważne dla pracodawcy są kompetencje interpersonalne, takie zdolności w zakresie komunikowania się, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, umiejętność działania w zespole. Nie mniej istotne są Twoje osobiste zalety: elastyczność, zdolność do szybkiego przyswajania nowej wiedzy, dobra organizacja pracy, sumienność, punktualność, uczciwość, obowiązkowość. Nie zapomnij wyeksponować takich umiejętności jak: znajomość obsługi komputera, biegłe posługiwanie się językiem obcym czy bezwzrokowe pisanie na klawiaturze oraz swojego nastawienia do pracy: wysokiej motywacji, nastawienia na rozwój itp.

Z każdej umiejętności zrób NAGŁÓWEK, pod którym wymienisz sytuacje, w których miałeś okazję wykorzystać daną zdolność. Przykładowo, jeśli chcesz się pochwalić talentem organizacyjnym lub cechami przywódczymi może to być założenie koła studenckiego, umiejętnościami negocjacyjnymi – przekonanie mieszkańców osiedla do swojej inicjatywy. Jak widać, nie muszą to być przykłady wzięte z życia zawodowego. Równie dobrze mogą dotyczyć spraw społecznych, studenckich czy też pracy w charakterze wolontariusza. Pokazują one, że przytaczane przez Ciebie cechy nie są pustymi hasłami, że stoi za nimi konkretne działanie. Pamiętaj, że doświadczenie praktyczne jest czymś, co pracodawcy cenią najbardziej.

Przystąp do sporządzania CV. Na samej górze na środku napisz drukowanymi słowami „Curriculum Vitae”. Poniżej, w lewym rogu, stwórz rubrykę DANE OSOBOWE. Podaj w niej swoje imię i nazwisko, adres, numer telefonu oraz kontakt e-mailowy.

Kolejna rubryka to WYKSZTAŁCENIE. Podaj w niej daty i nazwy ukończonych szkół i studiów oraz kursów, w jakich uczestniczyłeś. Jeśli udział w nich wiązał się z nadaniem tytułu – umieść go.

Następny punkt to wspomniane wcześniej UMIEJĘTNOŚCI. Już wiesz, co warto tu wpisać.

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE to kolejna rubryka w CV. Warto ją wypełnić, nawet jeśli w Twoim przypadku nie było ono w żaden sposób związane z posadą, o jaką aplikujesz. Zawiera bowiem ważną informację dla potencjalnego pracodawcy – wiesz już, na czym polega wykonywanie obowiązków zawodowych, potrafisz i chcesz pracować.

Ostatni punkt CV. to ZAINTERESOWANIA. Jeśli masz jakieś hobby czy pasje, warto je pokazać. Zwłaszcza jeśli są one oryginalne i potwierdzają któreś z Twoich umiejętności.

Zdolność kredytowa – co warto o niej wiedzieć?

0

Przeglądając oferty kredytowe banku zawsze zastanawiamy się czy w ogóle dany kredyt mógłby zostać nam przyznany. To czy kredyt możemy otrzymać, czy też nie zależy od naszej zdolności kredytowej, na którą wpływa wiele czynników.

ZOBACZ TEŻ