Jaki powinien być dobry szef?

Bardzo wielu pracowników narzeka na swoich szefów, a dość mało jest w stanie powiedzieć o nich coś pozytywnego, np. że są rozsądni, odpowiedzialni, uczciwi. Często pojawiają się nawet wyjątkowo negatywne komentarze i zarzuty dotyczące niskich kompetencji, nadmiernego krytykanctwa. Czy więc istnieją idealni szefowie? Na pewno nie, ale jeśli piastujesz to stanowisko, masz szanse zbliżyć się do ideału dzięki naszym wskazówkom.

Jaki powinien być dobry szef?

Zasada równości. Musisz wiedzieć, że różnice między stanowiskami i wypłatami nie powinny stanowić o wartości człowieka. Dlatego też wyeliminuj traktowanie z góry „gorszych” czy uśmiechanie się do „lepszych” tylko z uwagi na ich pozycję. Pracownicy szybko to zauważą i odczują na swój sposób, mogą też wykorzystywać fakt, że są lepiej traktowani od innych itd. Niezależnie od podejścia, jakie im serwujesz, będą w takiej sytuacji zdania, że nie należysz do osób uczciwych i sprawiedliwych. Miej też wzgląd na to, że obecnie wprawdzie jesteś szefem, a oni podwładnymi, ale kto wie, co się stanie za kilka lat?

Zasada właściwej komunikacji. Ustalenie jasnych relacji między tobą a pracownikami to podstawa. Podczas dowolnych rozmów musisz przekazywać swoje myśli jasno i otwarcie, nie stosując upiększeń sytuacji ani tym bardziej kłamstw. Na swoim stanowisku musisz wzbudzać zaufanie, dzięki czemu pracownicy będą lojalni i przeświadczeni, że mogą na ciebie liczyć. Rola szefa to nie tylko zarządzanie pracą zatrudnionych w firmie osób, ale też opieka nad nimi, motywacja, dokształcanie. Uważaj tylko, by nie uczynić relacji zbyt bliską i poufałą, bo to również nie prowadzi do niczego pozytywnego.

Zasada kompetencji. Szef może, lecz nie musi, być specjalistą w dziedzinie, jaką zajmuje się dany zakład. Z pewnych przyczyn o wiele lepiej jest doskonale znać się na swojej branży, dzięki czemu zarządzanie firmą jest łatwiejsze, podobnie jak doglądanie postępów pracowników. Zdarza się jednak, gdy szef piastuje stanowisko typowo administracyjne. Jeśli zajmujesz taką pozycję, nie staraj się przekonać pracowników, że znasz się na ich zajęciu lepiej od nich. Nie krytykuj, jeśli nie wiesz, o co chodzi. Spróbuj się najpierw dokształcić.

Zasada odpowiedniego wzorca. Nie możesz być hipokrytą i karać pracowników za niedociągnięcia, które ciągle sam popełniasz. W firmie znaleźć można wiele różnych małych potknięć, które wynikają tylko z tego, że pracownicy są tylko ludźmi. Jako dobry szef, musisz umieć wybaczać i pomagać poprawiać błędy. Powinieneś również pełnić rolę wzoru pod każdym względem (zwłaszcza gdy czegoś wymagasz). Zadbaj o punktualność, sprawiedliwe zachowanie, właściwą organizację codziennej pracy.

Zasada ludzkiego podejścia. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, dlatego nie powinniśmy przekładać pracy, zarabiania, dokształcania się ponad wiele ludzkich spraw. Chodzi głównie o akceptację przeróżnych problemów, jakie mogą mieć twoi pracownicy. Nieraz szefowie myślą, że pozwalając pracownikom np. wyjść wcześniej w związku ze złym samopoczuciem lub wziąć wolne w związku z narodzinami dziecka dają sobie wchodzić na głowę i będą wykorzystywani. Pewne ryzyko istnieje, ale jeśli poznasz się na ludziach, szybko ocenisz, w jaki sposób zachować się podczas kolejnej tego typu prośby.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here