Czego nie robić na rozmowie kwalifikacyjnej?

Są rzeczy, których absolutnie nie możesz robić, będąc na rozmowie kwalifikacyjnej. Poniżej znajdziecie ich listę. Zapoznajcie się z nią, aby uniknąć popełnienia najbardziej rażących błędów.

Czego nie robić na rozmowie kwalifikacyjnej?

  • Nie rozpoczynaj rozmowy na temat wynagrodzenia, premii, pakietów socjalnych, urlopu. Dobrze jest, jeśli te zagadnienia poruszy potencjalny pracodawca. Kiedy zapyta Cię, na jaką pensję liczysz, postaraj się sprawić, żeby sam podał Ci możliwe do negocjacji widełki. Dzięki temu możesz kierować się ku najwyższemu możliwemu pułapowi wynagrodzenia, którego nie poznałbyś, gdybyś sam przedstawił swoją propozycję. Możesz też sprowadzić rozmowę na inny tor, prosząc o podanie bardziej szczegółowych informacji na temat zakresu obowiązków, dzięki czemu będziesz w stanie określić kwotę, jaka Cię usatysfakcjonuje. Pamiętaj, że negocjowanie wysokości wynagrodzenia jest najbardziej wskazane, ale niekoniecznie dobrze jest to robić podczas pierwszej rozmowy. Zwłaszcza jeśli rekrutacja jest wieloetapowa. Kiedy pracodawca poda Ci podczas wstępnego spotkania widełki, w których może zawierać się Twoja pensja, a będą Ci one odpowiadać, oświadcz, że stawka, jakiej oczekujesz, mieści się w podanym przedziale. W ten sposób później możesz starać się o najwyższą z kwot. Nie wykazuj też sam zainteresowania dodatkowymi pakietami. Osoba rekrutująca może wówczas odnieść wrażenie, że bardziej Cię one interesują niż zakres Twoich obowiązków. Zwykle to pracodawca mówi o bonusach, na jakie możesz liczyć, zachęcając Cię w ten sposób do przyjęcia oferty pracy.
  • Nie wyrażaj się negatywnie o swoich poprzednich pracodawcach, współpracownikach, innych firmach czy znajomych. Nie wspominaj o sprawach osobistych, zwłaszcza o problemach. Nie daj odczuć, że ta praca to dla Ciebie „być albo nie być”. Takie zachowania będzie działać wyłącznie na Twoją niekorzyść.
  • Nie proś o podanie Ci czegoś do picia. Jeśli osoba rekrutująca sama Ci to zaoferuje, zastanów się, czy skorzystać z propozycji. Jeśli drżą Ci ręce, będzie to widoczne podczas trzymania filiżanki. Możesz też wtedy łatwo rozlać napój.
  • Jeśli przyczyną, dla której szukasz nowej pracy, jest zła atmosfera w tej dotychczasowej, problemy z przełożonymi lub stosowanie nieuczciwych praktyk, nigdy o tym nie wspominaj. Dyskrecja i takt to jedne z cech najbardziej cenionych przez pracodawców. Nikogo tak naprawdę nie interesuje, jakie są relacje w innych firmach, a jeśli źle wypowiadasz się o byłych pracodawcach, istnieje ryzyko, że będziesz roznosić plotki i krytykować również firmę, która Cię zatrudni. Na pytanie o przyczynę chęci zmiany pracy możesz odpowiedzieć na wiele sposobów. Najprostszy z nich to chęć dalszego rozwoju.
  • Unikaj dowcipów. Osoba, z którą rozmawiasz, może mieć zupełnie inne niż Ty poczucie humoru i poczuć się urażona. Poza tym pamiętaj, że to jest rozmowa kwalifikacyjna, a nie pogawędka towarzyska.
  • Przestrzegaj zasad savoir-vivre’u. Nie zapomnij się przywitać i pożegnać. Nie siadaj bez zaproszenia. Nie kładź też torby na biurku.
  • Nie staraj się udowadniać, że masz w czymś rację. Ubiegasz się o pracę, więc nie możesz się wdawać w kłótnie.
  • Niedopuszczalne jest żucie gumy czy palenie papierosów podczas rozmowy.
  • Nigdy nie używaj wulgarnych słów. Może to skończyć się przedwczesnym zakończeniem spotkania i definitywną utratą szansy na zatrudnienie.
  • To Ty starasz się o pracę, więc nie przyprowadzaj ze sobą osób towarzyszących. Nikt nie zechce zatrudnić osoby, która na wejściu pokazuje, że nie jest samodzielna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here