Jak rozwiązywać konflikty w pracy?

Konflikty zawsze będą się pojawiały w miejscach, gdzie przebywa ze sobą większa grupa ludzi. Jednym z nich jest praca, w której spędzamy z osobami, na których dobór nie mamy większego wpływu, około 40 godzin w ciągu tygodnia.
Narastający konflikt powoduje napięcia i stres, które dotykają wszystkich jego uczestników i obserwatorów. Dlatego też nieporozumienia należy wyjaśniać. Jeśli zrobimy to umiejętnie, nie tylko poprawimy panującą atmosferę, ale także wzmocnimy więzi panujące w grupie. Pozytywnie wpłynie to i na nasze samopoczucie, i na efektywność w pracy.

Poniżej znajdziecie 6 wskazówek, które pomogą Wam konstruktywnie rozwiązywać konflikty.

PRZEANALIZUJ zaistniałą sytuację.

Najlepiej zrobić to w odosobnieniu, koncentrując się na problemie i oddzielając go od własnych emocji i uprzedzeń. Ustal, jakie kwestie bądź sytuacje wywołują napięcia. Spróbuj spojrzeć na sprawę z perspektywy drugiej strony, pomyśleć o tym, jakie Twój oponent ma poglądy i przekonania, jakie motywy nim kierują. Zastanów się też, czy to Twoje zachowanie nie jest powodem nieporozumienia. Po przeanalizowaniu zaplanuj sposób, w jaki możesz porozmawiać z osobą, z którą jesteś w konflikcie.

Jak rozwiązywać konflikty w pracy?
ZNAJDŹ MIEJSCE, w którym możesz przeprowadzić rozmowę.

Najlepiej, jeśli będzie ono neutralne, na przykład pusty pokój lub pomieszczenie socjalne. Każdy z nas najpewniej czuje się na swoim terenie, więc jeśli rozmowa będzie przebiegała w pokoju, w którym pracuje Twój oponent, automatycznie będzie miał on przewagę, a Ciebie może potraktować jak intruza. Sprawdź też rozkład zajęć osoby, z którą chcesz porozmawiać, aby spotkanie nie kolidowało z jej obowiązkami. Zapytaj, czy zgodzi się z Tobą zamienić kilka słów.

PORUSZ ISTOTĘ PROBLEMU.

Skup się na niej i na faktach, a nie na emocjach i wzajemnych oskarżeniach. Rozmowę prowadzimy w sposób uprzejmy i rzeczowy. Unikamy wytykania błędów oraz agresywnego tonu. Najlepiej jest zacząć od tego, że obecna sytuacja utrudnia współpracę i że dobrze by było to zmienić.

PRZYJMIJ WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚĆ za zaistniały konflikt.

Możesz to zrobić na samym początku. W ten sposób pokażesz, że nie zależy Ci na wypominaniu błędów i przewinień Twojego rozmówcy, a na rozwiązaniu problemu. Użyj słowa „przepraszam” w odniesieniu do negatywnych emocji, jakie odczuwałeś, lub do swoich wypowiedzi. To pomoże obu stronom zapomnieć o walce i skupić się na poszukiwaniu płaszczyzny do osiągnięcia porozumienia.

USTALCIE ROZWIĄZANIE.

Ważne, aby zrobić to wspólnie. Pomocna może okazać się na przykład burza mózgów, dzięki której znajdziecie takie opcje, które będą korzystne dla obu stron. Warto też określić atuty osoby, z którą jesteś w konflikcie. Każdy z nas ma jakieś mocne strony. Jeśli je znamy, możemy je wykorzystywać w odpowiednich sytuacjach, pozytywnie wpływając na osiągane przez zespół wyniki lub pomagając kształtować dobrą atmosferę w miejscu pracy.

SKORZYSTAJ Z MEDIATORA, jeśli rozmowa nie doprowadzi do rozwiązania problemu.

Pomoc ze strony osoby trzeciej, niezaangażowanej w konflikt i umiejącej spojrzeć na pewne sprawy z dystansu jest niezastąpiona w sytuacji, kiedy uczestnicy sporu nie są w stanie się dogadać lub powstrzymać negatywnych emocji. Pamiętaj też o tym, że rozwiązanie, jakie zostanie wypracowane, nie musi prowadzić do wzajemnej sympatii czy całkowitej zgody. Najważniejsze jest osiągnięcie kompromisu oraz przezwyciężenie uprzedzeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here