Jak napisać dobry list motywacyjny?

List motywacyjny , oprócz życiorysu (CV) jest ważnym dokumentem składanym do pracodawcy w związku z ubieganiem się o dane stanowisko. Przez większość osób uważany jest za trudniejszą formę od życiorysu, bo w odróżnieniu od niego wymaga napisania sporo od siebie. Życiorys można stworzyć, wypisując ukończone szkoły, zdobyte doświadczenie itd., ale w liście trzeba przekazać swoją motywację. Jak to zrobić, by zaciekawić pracodawcę?

Jak napisać dobry list motywacyjny?

Specyficzna forma listu.

List motywacyjny jest tworem formalnym, więc ma pewien szablon i według niego należy budować całą treść. Nie oznacza to jednak otwartej furtki do kopiowania jego elementów z jakichś innych listów np. dostępnych jako przykładowe w internecie. Podczas pisania musisz zaplanować umieszczenie w liście trzech części, tak jak w opowiadaniu: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie należy zwrócić się do odpowiedniej osoby, jeśli jest znana, jeśli nie – do ogółu. W dalszej kolejności zawrzeć trzeba swoje dane i krótko się przedstawić.

Główna część to rozwinięcie – musisz w niej zawrzeć całą właściwą treść listu, czyli, w zgodzie z również wysyłanym życiorysem, wspomnieć o wszystkim, czym chcesz się pochwalić. Wymienić tu należy zarówno ukończone szkoły, jak też umiejętności, kwalifikacje, posiadane doświadczenie. Ostatnia część listu to tylko podsumowanie z obowiązkową formułką odnośnie nadziei na odzew.

Właściwa treść na wagę złota.

List motywacyjny, jak każdy inny formalny twór, musi zostać zbudowany zgodnie z wytycznymi co do treści i formy. Zastosowanie poniższych wskazówek pozwoli ci stworzyć idealny dokument tego typu.

1. W liście musisz zawrzeć swoje dane, żeby nie zgubił się ani nie odłączył od CV (które powinno zawierać te same dane). Umieść je po lewej stronie u góry. Po prawej stronie, podobnie jak w zwykłym liście, należy napisać datę oraz miejscowość.

2. Każdy list powinien posiadać adresata. Adres do listu motywacyjnego uzyskasz, wyszukując odpowiednie informacje na stronie lub dzwoniąc do firmy z właściwym zapytaniem. Najlepiej jest podać dokładne dane osoby, do której się zwracasz (np. kierownika zajmującego się rekrutacją). Adresata umieszcza się pośrodku listu z lekkim wyrównaniem do prawej.

3. Formalną treść listu zacznij od użycia zwrotu grzecznościowego odpowiadającego płci adresata. W przypadku kilku osób zajmujących się rekrutacją, może to być fraza „Szanowni Państwo”.

4. Treść właściwą możesz rozpocząć od przedstawienia swojej osoby.

5. W części dalszej koniecznie musisz wyjaśnić, dlaczego piszesz list właśnie do tej firmy, gdzie znalazłeś informację o ofercie pracy, podaj dokładne dane ogłoszenia, jeśli takie było. Wyraź nadzieję, że posiadasz odpowiednie cechy na stanowisko, na jakie rekrutujesz.

6. Czas na opis kompetencji i umiejętności. Podając je, staraj się od razu podkreślać, dlaczego właśnie ta umiejętność lub inna cecha będzie przydatna na danym stanowisku. Możesz opisać bardzo wiele aspektów i zalet swojej osoby, cały czas zestawiając swoje możliwości z oczekiwaniami przyszłego szefa.

7. Jeśli już gdzieś pracowałeś, opisz, co udało ci się osiągnąć. Użyj jak najwięcej konkretów i wspomnij, jakie z twoich poprzednich doświadczeń może być przydatne w nowej pracy. Wykorzystaj wiedzę o zadaniach firmy i powiąż swoje osiągnięcia z tym, co macie do zrobienia teraz. Pracodawca powinien odnieść wrażenie, że masz rozległą wiedzę i dużo możliwości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here