Jak opanować sztukę perswazji?

Słowa „manipulacja” i „perswazja” często wywołują negatywne skojarzenia. Nie zawsze słusznie. Wymienione poniżej techniki prowadzenia rozmów mają na celu skłonienie drugiej osoby do tego, aby postąpiła zgodnie z naszymi planami. Jednocześnie jednak bardzo ułatwiają nawiązywanie dialogu i dojście do porozumienia. Warto je więc stosować także w komunikowaniu się na co dzień, najlepiej wszystkie jednocześnie.

Jak opanować sztukę perswazji?

ŻYCZLIWOŚĆ

Pozytywne podejście i szczery uśmiech stwarzają przyjazny klimat do rozmów. Dzięki nim obie strony są odprężone i zadowolone, a to sprzyja dojściu do porozumienia. Ważne jest, abyśmy byli szczerzy w wyrażaniu pozytywnych emocji – tylko wtedy będziemy wiarygodni.

KONTAKT WZROKOWY

Umiejętność utrzymywania odpowiedniego kontaktu wzrokowego jest niezwykle cenna. Chodzi jednak nie tyle o patrzenie komuś w oczy, ale o dostrzeganie drugiej osoby, jej potrzeb i oczekiwań oraz okazywanie tego.

EMPATIA

Zmiana punktu widzenia, czyli spojrzenie na sprawę z perspektywy naszego rozmówcy, umożliwia dobranie stosownych argumentów i nawiązanie naprawdę głębokiego porozumienia.

SZACUNEK

Wyraża się go poprzez partnerskie traktowanie drugiej osoby, branie pod uwagę jej poglądów oraz szczere rozmawianie o problemach. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy postrzegani jako osoby wiarygodne, a to sprawia, że nasze argumenty są łatwiej akceptowane.

MIŁE SŁOWO

Moc trafnego komplementu jest wielka, ale tylko pod warunkiem, że jest on prawdziwy i zgodny z naszymi odczuciami.

ODZWIERCIEDLENIE

Im silniejsza więź z rozmówcą, tym bardziej będzie on skłonny postąpić zgodnie z naszymi intencjami. Dlatego warto zadawać pytania i interesować się tym, co chce on nam powiedzieć. Komunikowanie się to jednak nie tylko słowa. Ważna też jest mowa naszego ciała. Nawiązaniu porozumienia sprzyja przyjmowanie pozycji będącej lustrzanym odbiciem pozycji rozmówcy. Odzwierciedlenie postawy pozwala na pogłębienie kontaktu na poziomie niewerbalnym.

ZROZUMIENIE

Jeśli zależy nam na byciu zrozumianym, najpierw musimy sami zrozumieć innych. Ludzie lubią, kiedy słucha się tego, co mówią i wykazuje zrozumienie.

SPÓJNOŚĆ

Kiedy chcemy kogoś skutecznie przekonać do swoich planów czy poglądów, ważne jest, abyśmy sami w nie wierzyli i uważali je za słuszne.

UMIEJĘTNOŚĆ DAWANIA

Ludzie odwzajemniają uczucia. Zasada „żeby coś wziąć, najpierw daj” ma uniwersalne zastosowanie. Podaruj innym to, czego Ci brakuje – zwracaj na nich uwagę, słuchaj, staraj się zrozumieć.

EMOCJE

Mają to do siebie, że są zaraźliwe. Powiedz swojemu rozmówcy, jak się będzie czuł, kiedy postąpi w taki, a nie inny sposób. Poczuj emocje związane z tym stanem.

ZMYSŁY

Odwołuj się do wszystkich zmysłów – do wzroku, słuchu, dotyku, zapachu i smaku. W zależności od tego, do czego chcesz przekonać daną osobę, spraw, by ujrzała w wyobraźni to, o czym opowiadasz, usłyszała dane dźwięki czy poczuła smak potraw.

GŁOS

Mistrzowsko operują nim aktorzy, chcąc przykuć uwagę słuchaczy. Odpowiednia modulacja głosu, podnoszenie go lub ściszanie, mówienie szybko lub powoli to również przekazanie właściwych emocji.

KONTRARGUMENTY

Aby je przygotować, trzeba przed rozmową przeanalizować wszystkie czynniki sprawiające, że druga strona ma odmienne zdanie.

POTWIERDZENIA

Warto używać takich zdań, które wymagają potwierdzenia. Kończ więc pytania słowami typu: ‚prawda?’, czy „zgodzi się Pan”? Jedno przytaknięcie pociąga za sobą kolejne. Jeśli rozmówca wiele razy przyzna Ci rację, będzie mu potem trudniej powiedzieć ‚nie’.

ZAŁOŻENIA

Pokazuj rozmówcy zalety danej opcji, używając słów odwołujących się do odczuć: „przekona się Pan”, „spodoba się Panu” itp.

SŁOWA

Są takie, których warto używać. Większość ludzi słysząc zwrot „wyobraź sobie” zrobi to. Spójnik „ponieważ” sprawia, że wiele osób automatycznie zaakceptuje nawet najbardziej banalny argument, jaki za nim podamy. Warto też pamiętać o unikaniu zaprzeczeń i używaniu w zamian stwierdzeń pozytywnych. Pożyteczne są także uogólnienia – ludzie są skłonni uznać za słuszne to, za czym opowiada się większość.

TRZECIA STRONA

Zręczniej jest powiedzieć nie wprost o tym, że nie zgadzamy się z rozmówcą. Można powołać się na nieokreśloną osobę trzecią, np. za pomocą słowa „ktoś”.

NOTATKI

Notuj najważniejsze wnioski, zawarte w wypowiedziach rozmówcy. Pokazujesz mu wtedy, że go słuchasz i że to, co mówi, jest dla Ciebie ważne. Sam natomiast będziesz dzięki temu wiedział, na jakich kluczowych sprawach warto się skupić.

WIZUALIZACJA

Wyobraź sobie przed potkaniem przebieg rozmowy. Dzięki temu lepiej przewidzisz wiele sytuacji i unikniesz zaskoczenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here