Chociaż zatrudnienie na dowolnym stanowisku poprzedzają w dzisiejszych czasach liczne procesy rekrutacyjne, nie zawsze udaje się znaleźć właściwą osobę na właściwe miejsce. Skutkuje to licznymi zwolnieniami, a także problemami samych pracowników, którzy nie radzą sobie z obowiązkami. Jeśli masz okazję uczestniczyć w rekrutacji, wykorzystaj wiedzę o czterech istotnych obszarach kompetencji, w jakich powinna być oceniana każda osoba.
Ważne obszary
Te obszary to zdolności przywódcze, inteligencja emocjonalna, motywacja oraz dopasowanie cech osobowości do stanowiska. Najczęściej niepowodzenia pracowników są wywołane właśnie niedopasowaniem związanym z jednym lub kilkoma obszarami wymienionymi powyżej. Niekoniecznie oznacza to winę tych osób – często odpowiedzialność za to ponoszą rekrutujący. Dzięki właściwym pytaniom zadawanym podczas rozmowy można poznać nie tylko tzw. możliwości techniczne przyszłego pracownika, ale właśnie to, czy spełni się w wystarczający sposób w kwestii inteligencji emocjonalnej czy będzie zmotywowany.
Pytania są najważniejsze
Jako rekruter, musisz podczas rozmowy jak najlepiej poznać kandydata. Rozmowa będzie udana, jeśli przeprowadzisz ją zgodnie z poniższymi wskazówkami, sprawdzając wymienione aspekty.
1. Przeszłość kandydata jest istotna. Możesz tak kierować pytaniami, by uzyskać obraz, jak kandydat zachowywał się w poprzednim miejscu pracy w zakresie motywacji, zdolności przywódczej, inteligencji emocjonalnej oraz cech właściwych dla stanowiska.
2. Pytania oceniające zdolności przywódcze to na przykład:
– Czy w poprzednim zakładzie pracy było coś, co należało ulepszyć i jak zostało to przez Pana/Panią przeprowadzone?
– Czy poprzedni pracodawca wprowadził jakieś zasady, które się Panu/Pani nie podobały? Jaka była Pana/Pani reakcja?
– Czy w poprzedniej pracy musiał się Pan/Pani zmierzyć z zupełnie nowymi obowiązkami? Czy udało się im podołać?
3. Przykłady pytań odnośnie inteligencji emocjonalnej:
– Jak radzi sobie Pan/Pani z konfliktami międzyludzkimi? Proszę opisać taki konflikt, jeśli miał miejsce, dlaczego do niego doszło i jak rozwiązał Pan/Pani problem?
– Czy miała miejsce jakaś sytuacja, która wymagała od Pana/Pani posłużenia się dyplomacją? Jak Pan/Pani sobie poradził?
– Proszę opisać swoje relacje z kolegami z poprzedniej pracy. Czy były dobre? Co zostało zrobione, żeby były dobre?
4. Pytania z zakresu motywacji:
– Czy ma Pan/Pani jakieś cele zawodowe? Jakie?
– Proszę opisać sytuację dążenia do wyjątkowo ambitnego celu i jak został on zrealizowany.
– Czy w poprzednim zakładzie pracy zdarzyło się Panu/Pani zaniedbać swoje obowiązki? Czy były sytuacje, gdy robił Pan/Pani o wiele więcej, niż wymagano?
5. Pytania o odpowiednie cechy muszą być dostosowane do realiów każdego stanowiska, nie da się tutaj podsunąć zbyt ogólnych przykładów. Można jednak pytać o aspekty takie jak:
– praca zespołowa
– styl zarządzania
– zdolności organizacyjne
– itd.
Każdą rozmowę kwalifikacyjną powinno zakończyć podsumowanie. Idealny kandydat spełnia kryteria związane z każdym aspektem; jeśli nikogo takiego nie ma, być może należałoby dalej prowadzić rekrutację.