Jak być dobrym managerem?

Dobry manager to osoba, która wspiera swoich podwładnych oraz potrafi skutecznie ich motywować do wydajnej i efektywnej pracy. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej zarządzać pracownikami. Jest to jeden z kluczy do sukcesu Twojej firmy.

Jak być dobrym managerem?

SZACUNEK

Okazuj go wszystkim podwładnym, nawet jeśli ich zachowanie pozostawia w tym zakresie wiele do życzenia. Nie dopuszczaj do sytuacji, kiedy dasz się ponieść emocjom, stracisz panowanie nad swoim zachowaniem lub użyjesz nieodpowiednich słów. Staraj się też nie upominać nikogo publicznie – takie rozmowy lepiej jest prowadzić w cztery oczy. Dzięki temu nie narazisz się na ryzyko utraty autorytetu, który bardzo trudno będzie Ci potem odbudować.

ZAINTERESOWANIE

Wykaż je w odniesieniu do prywatnych spraw i życia pracowników. Nie chodzi o to, żebyś wiedział o nich wszystko, ale o danie im do zrozumienia, że są dla Ciebie ważni, że każdego z nich traktujesz indywidualnie i o każdym pamiętasz. O pokazanie, że widzisz w nich ludzi, a nie jedynie narzędzia do realizacji wytyczonych celów. Mogą to być grzecznościowe pytania o zdrowie członków rodziny czy o plany wakacyjne. Dzięki temu poczują się docenieni i dowartościowani. Wykaż też zrozumienie dla ich emocji i dla problemów, z którymi się borykają.

WPŁYW NA PODEJMOWANE DECYZJE

Daj odczuć podwładnym, że mają wpływ na to, jakie decyzje są podejmowane w odniesieniu do warunków ich zatrudnienia, proponowanych stanowisk i możliwości awansu, terminów realizacji zadań oraz wyznaczanych celów.

WARUNKI PRACY

Zadbaj o to, żeby zapewnić przyjazne środowisko pracy. Pomieszczenia, w których przebywają Twoi podwładni, powinny być czyste i zadbane, odpowiednio oświetlone oraz ogrzane. Musi być też zapewniona w nich dobra cyrkulacja powietrza lub zainstalowana klimatyzacja. Pamiętaj także o dobrej atmosferze w pracy, na którą ma wpływ życzliwe podejście do osób z otoczenia. Zwroty takie jak „proszę” czy „dziękuję” nic nie kosztują, a decydują o jakości wzajemnych relacji.

NAGRADZANIE

Zbuduj skuteczny system premii, nagród bądź wyróżnień. Premie sprzedażowe oraz wyróżnienia za szczególne osiągnięcia bądź wykonywanie zadań dodatkowych dobrze jest przyznawać publicznie. Dzięki temu uhonorowane nimi osoby poczują się bardziej docenione, a pozostali pracownicy zmotywowani do osiąganie równie wysokich wyników.

SUKCESY

Doceń osiągnięcia swoich pracowników i uczcij je wraz z nimi. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Najprostszym z nich jest zwołanie zebrania i złożenie gratulacji osobom, które stoją za sukcesem firmy lub wydziału. Inną opcją jest zorganizowanie wspólnego wyjścia do klubu, obiadu lub wyjazdu. Okazywanie uznania za dobrze wykonane zadanie lub zrealizowanie założonych celów jest jedną z ważniejszych technik motywowania pracowników.

WSPIERANIE

Bądź oparciem, doradcą, rzecznikiem – w zależności od potrzeb. W sytuacji konfliktu między pracownikami a osobami z zewnątrz, na przykład klientami lub dostawcami, staraj się wyjaśniać nieporozumienia i łagodzić napięcia.

JASNE OCZEKIWANIA

Poinformuj zespół o tym, jakie są Twoje priorytety i wymagania. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia nieporozumień i rozbieżności, jakie mogą pojawiać się między tym, co Ty rozumiesz przez dobrze wykonane zadanie, a jak postrzegają to pracownicy.

ZWOLNIENIA

Unikaj ich. Pogłoska o redukcji etatów to jeden z czynników mających bardzo negatywny wpływ na poziom efektywności. Ludzie myślą wówczas tylko o tym, czy nie pozostaną bez pracy; są zestresowani. Jeśli nie masz wyjścia, wyjaśnij dokładnie, dlaczego musisz zmniejszyć zatrudnienie. Podkreśl, że jest to dla Ciebie trudna decyzja i wyjaśnij, co zrobisz, żeby zapewnić miejsca pracy pozostałym osobom.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here